RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 


Zene.hu
 

Program


Tariqa feat. Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou - Gate to Moroccan trance
4

Tariqa feat. Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou - Gate to Moroccan trance

A marokkói gnawa szertartások transzzenéje bár teljesen egyedülálló keveréke az arab és az afrikai hatásoknak, és csak az ebben a stílusban használt hangszereken játsszák, még napjainkban sem ismert széles körben.

Aktuális előadások



Tariqa feat. Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou
Gate to Moroccan trance

A marokkói transzzenére nyit kaput ez a májusi este, amikor a gnawa kultúra egyik legfiatalabb női nagykövete, Asmâa Hamzaoui és saját formációja, a Bnat Timbouktou trió, valamint a közép-kelet-európai régió legismertebb gnawa-zenésze, a marokkói származású Saïd Tichiti vezette, Magyarországon működő Tariqa zenekar ad közös koncertet. Közöset a szó szoros értelmében, hiszen bár mindkét formáció külön is megszólal az est folyamán, az előadás nagy részében együtt játszanak majd.

A marokkói gnawa szertartások transzzenéje bár teljesen egyedülálló keveréke az arab és az afrikai hatásoknak, és csak az ebben a stílusban használt hangszereken játsszák, még napjainkban sem ismert széles körben. Pedig nemcsak azonnal felismerhetően különleges, magával ragadó hangzás és ritmika jellemzi, hanem az 1960-as évektől kezdve több hullámban gyakorolt nagy hatást olyan előadókra, mint például a Led Zeppelin, Jimi Hendrix, Brian Jones, Ornette Coleman vagy épp Floating Points. A zenészcsaládból származó Asmâa Hamzaoui gyerekkorától játszik a zengő-éneklő, háromhúros, bőrborítású basszuslanton, a guembrin, húszévesen alapította saját formációját, a Bnat Timbouktout, amelyben két vokalista társa a karkabat nevű fém ritmushangszerrel kíséri saját énekét - így született meg az első kizárólag nőkből álló gnawa zenekar. A női guembri zenészek énekelni szoktak, de hagyományosan nem játszanak hangszeren közönség előtt, a Marokkóba hurcolt fekete rabszolgák zenei kultúráját őrző Asmâa Hamzaoui ebben is igazi úttörő. A két zenekar repertoárjában sok az egyezés - főként a tradicionális gnawa dalok -, ezek közül jó néhányat közösen fognak előadni. Az est első részében a két együttes külön lép fel. A Chalaban zenekarból is ismert marokkói Saïd Tichiti volt az első, aki a gnawa zenét bemutatta és szélesebb körben ismertté tette Magyarországon - ő Európa-szerte a műfaj egyik legismertebb alakja. Formációja, a Tariqa nemcsak gnawa darabokat, hanem marokkói arab makámokat, gyimesi és magyar népzenét, valamint afro-jazzt is játszik - saját, izgalmas felállására hangszerelve.

guembri, ének - Asmâa Hamzaoui
vokál, karkabat - Aisha Hamzaoui
vokál, karkabat - Ouidad Mouchrik

Tariqa:
ének, guembri, oud: Saïd Tichiti
gitár: Mészáros Ádám
hegedű, trombita, ének: Kovács Ferenc
szaxofon, furulya: Bede Péter
dob: Halmos András

Fotó: Csoszó Gabriella
Rendező: Müpa

Ajánló


A kubai mulatók forró, szivarfüstös éjszakáinak sztárja, a kubai nép elsőszámú kedvence, a HABANA SOCIAL CLUB zenekar a 2024-es világkörüli…

A világhírű lett mezzoszoprán, Elīna Garanča korunk egyik legkeresettebb operaénekese. Vokális teljesítményét és színészi alakításait Salzburgtól Bécsen és Párizson át…

MŰSOR: WAGNER: Lohengrin – előjáték, WWV75 BRAHMS: D-dúr hegedűverseny, op. 77 MENDELSSOHN: Szentivánéji álom kísérőzene, op. 61 Christian Tetzlaff hegedű,…

Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
becsült lejárati idő:
00:00

tétel a kosárban

összesen:


Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!