Chopin: B-dúr mazurka, op. 7/1
Dvořák: B-dúr mazurka, op. 56/3
Debussy: Mazurka
Poulenc: 1. noktürn
Chopin: Esz-dúr noktürn, op. 9/2
Field: Esz-dúr noktürn, H 30
Liszt: 2. (h-moll) ballada
Chopin: 4. (f-moll) ballada, op. 52
SZÜNET
Chopin: C-dúr prelűd, op. 28/1
Szkrjabin: C-dúr prelűd, op. 11/1
Chopin: H-dúr prelűd, op. 28/11
Szkrjabin: H-dúr prelűd, op. 11/11
Szkrjabin: gisz-moll prelűd, op. 11/12
Chopin: gisz-moll prelűd, op. 28/12
Rahmanyinov: Variációk egy Chopin-témára, op. 22
Szabó Marcell (zongora)
Chopin hatása a 19-20. századi zongoramuzsikára felmérhetetlen. Új műfajokat honosított meg (ballada, mazurka), illetve olyan műfajoknak adott új sztenderdeket, mint amilyen a noktürn vagy prelűd. Ha valaki Chopin után ezekben a műfajokban kívánt megszólalni, óhatatlanul a lengyel zseni szellemével találta szemben magát. Természetesen inkább inspiráló és nem bénító hatásról beszélhetünk: néhány zeneszerző pályája – mint például Rahmanyinové és Szkrjabiné – a chopini inspiráció nélkül talán el sem indult volna. Szabó Marcell zongoraestjének műsora – Fieldtől Poulencig, Liszttől Debussyig – pompás áttekintést kínál a Chopin által kedvelt műfajok gazdag világából, a koncert végén pedig elhangzik egy nagyszabású variációsorozat. Rahmanyinov műve – annak ellenére, hogy kivételes lehetőség a zongoristák számára, hogy virtuóz adottságaikról sokoldalú módon adjanak számot – ritkán hangzik el. Max Harrison, a neves Rahmanyinov-kutató szerint e darab ráadásul nemcsak technikai kívánalmai, hanem zenei tartalma okán is helyet követelhetne magának a törzsrepertoárban.
RENDEZŐ: Zeneakadémia Koncertközpont