Az est karmestere, Csaba Péter közel 40 éve Franciaországban él. Erre az estére választott hazájának zenéjéből hoz érdekes ízelítőt. A francia romantika nagy korszakát az egyik legnépszerűbb mű, Saint-Saëns híres Orgonaszimfóniája képviseli. A koncert első felében olyan művek szólalnak meg, amelyek a romantika és a XX. századi zene határvonalán keletkeztek. Eric Satie 1895-ben vetette papírra Gymnopedies című műveit, amelyek olyan hatással voltak a kortársakra, hogy nem kisebb zeneszerző, mint Debussy készített belőlük zenekari hangszerelést. 1898-ban született Chausson Poème című hegedűszólós műve, amely még erősen romantikus hangvételű. Ravel Tzigane című, ugyancsak hegedűszólós műve jóval később, 1924-ben keletkezett, akkorra viszont már meggyökeresedett az a jellegzetesen XX. századi francia zenei nyelv, amelynek létrehozásában éppen Ravelnek volt oroszlánrésze. Az est szólistája, Oliver Charlier 1961-ben született Párizsban. Olyan tehetségesnek bizonyult, hogy 10 éves korában már a híres párizsi Conservatoire növendéke lett. Híres zeneszerzéstanára, Nadia Boulanger bemutatta őt Menuhinnak és Szeryngnek, a kor híres hegedűművészeinek, akik ösztöndíjat szereztek számára. Több nemzetközi versenyen nyert értékes díjakat, sok híres nagy zenekar szólistája volt. 20 éves kora óta a Conservatoire tanára.
Az előadás a műfajtól megszokott módon nincs híján humornak, játékosságnak, A mosoly országa a kibékíthetetlen világnézeti ellentétek, kulturális és társadalmi különbségek komoly kérdéseit járja körül, és ez a világ első operettje, mely nem vidám végkifejlettel zárul.