Carousel – Liliom
Molnár Ferenc Lilioma, a vagány, de az élet dolgaiban nehezen eligazodó hintáslegény és a feltétel nélküli szerelemmel szerető munkáslány története a magyar drámairodalom egyik legmeghatóbb és legmegrendítőbb darabja.
Nem véletlen, hogy a művet korábban Puccini és Gershwin is szerette volna megzenésíteni, ám a jogokat az író csak később, amerikai emigrációja idején adta oda a New York-i Broadway egyik legendás szerzőpárosának. A zeneszerző Richard Rogers és a librettista Oscar Hammerstein II 1945-ben írt musicalt a jólelkű, ám meggondolatlan városligeti csibész életéről, haláláról és túlvilági kalandjairól.
Bár a zenés változat alkotói a mesét egy észak-amerikai tengerparti kikötővárosba helyezték át, a címszereplőt Závoczki Endréről Billy Bigelow-ra keresztelték, és néhány szereplő karaktere is átalakult, cselekményében és szellemiségében hiánytalanul hűek maradtak az eredeti prózai műhöz, a 2019-es operettszínházi változat alkotói – Béres Attila rendező, Lőrinczy Attila és Závada Péter fordítók – pedig finoman megpróbáltak visszacsalni valamennyit Molnár Ferenc briliáns nyelvezetéből.
A Carousel több mint hetvenéves története során újra meg újra sikerrel hódította meg a világ nagy zenés színpadait – a Time magazin 1999-ben a 20. század legjobb musicaljének választotta, s kivételes népszerűségének különös példája, hogy a mű legnagyobb slágere, a You‘ll Never Walk Alone nemcsak a végzős amerikai egyetemistákat köszönti minden diplomaosztón, de a Liverpool futballcsapatának fanatikus szurkolótábora is himnuszául választotta, és a csapat mérkőzései előtt több tízezer ember énekli teli torokból.
A mű az R&H Theatricals Europe GmbH-val kötött külön megállapodás alapján kerül bemutatásra. A Carousel – Liliom című zenés darabot Magyarországon a Pentaton Koncert- és Művészügynökség képviseli.