RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 


Zene.hu
 

Program


Barcsay Jenő festészete | Sturcz János | Művészettörténeti előadás

Barcsay Jenő festészete | Sturcz János | Művészettörténeti előadás

125 éve, 1900. január 14-én született Barcsay Jenő (1900–1988) festőművész, egyetemi tanár, festőgenerációk mestere, a 20. századi magyar képzőművészet megkerülhetetlen alakja. . Sturcz János a sötét és világos metaforikus jelentéseinek változásait követve elemezi végig Barcsay teljes életművét, figyelembevéve azokat a mélylélektani indítékokat, amelyek a művészi folyamatokat is meghatározták, s amelyeket a korábbi művészettörténet szemérmesen figyelmen kívül hagyott vagy nem vett számításba. Így egy sor olyan képi elemre, rejtett szimbolikus jelentésre is fény derül, amit a hagyományos szakmai nézőpont nem tett láthatóvá.  több

Aktuális előadások



„Sötét” és „világos” harca Barcsay Jenő festészetében
Művészettörténeti előadás Barcsay Jenő (1900–1988) festőművész születésének 125. évfordulója alkalmából

125 éve, 1900. január 14-én született Barcsay Jenő (1900–1988) festőművész, egyetemi tanár, festőgenerációk mestere, a 20. századi magyar képzőművészet megkerülhetetlen alakja. Kiállításai közül talán a legnagyobb sajtóvisszhangot az 1982-es műcsarnokbeli tárlata váltotta ki. A kritikusait és közönségét is erősen megosztó, végletekig redukált fekete képek emléke indította el Sturcz János művészettörténészt is kutatásaiban. Az életműben elmélyedve hamarosan világossá vált számára, hogy ezek a művek csak látszólag hasonlóak a kortárs nyugati absztrakt radikális „monokróm” vagy konkrét festészet alkotásaihoz, gyakorlatilag értelmezhetetlenek anélkül a belső festői-szellemi folyamat nélkül, amelyen Barcsay a húszas évektől keresztülment, s amelyben különös módon folytonosan váltakoztak a sötét és világos periódusok. Sturcz János a sötét és világos metaforikus jelentéseinek változásait követve elemezi végig Barcsay teljes életművét, figyelembevéve azokat a mélylélektani indítékokat, amelyek a művészi folyamatokat is meghatározták, s amelyeket a korábbi művészettörténet szemérmesen figyelmen kívül hagyott vagy nem vett számításba. Így egy sor olyan képi elemre, rejtett szimbolikus jelentésre is fény derül, amit a hagyományos szakmai nézőpont nem tett láthatóvá.

Barcsay kizárólag belső késztetéseit, s nem a külső művészi előképeket követte, s lelki igényeinek megfelelően váltogatta a figuratív és az absztrakt, a „világos”, formai rendet teremtő „poszt-konstruktív” és a „sötét” „poszt-expresszionista” stílusokat. Tudatos, önreflektív művészként figuratív művészetében is rendkívül konzekvens, szimbolikus motívumokon alapuló ikonográfiát épített fel. Egyediségét bizonyítja, hogy absztrakt festészetében sem steril mértani formákból és spekulációkból, hanem a konkrét valóság elemeiből, a szentendrei épületek szegmenseiből indult ki, s minden művében megőrizte az anyaggal, az élettel való kapcsolatot. Kései „monokróm” festészete is egészen egyedi vonásokat mutat, és szemben a nyugati törekvésekkel, megőrizte szimbolikus karakterét, mi több, a szentendrei ikonfestészet inspirációját is beépítve szakrális tartalmakat hordoz.

//

Sturcz János(1958, Budapest) művészettörténész, kritikus. 1982–1990 között az ELTE, 1994 óta a Magyar Képzőművészeti Egyetem oktatója, 2005–2023 között a Művészettörténeti Tanszék vezetője, egyetemi tanár. 2003-ban doktorált summa cum laude minősítéssel („Posztmodern stratégiák a kortárs magyar képzőművészetben, 1970–2002”), majd 2011-ben habilitált a Pécsi Tudományegyetemen. 2006-ban Németh Lajos-díjban részesült. 2014–2016 között a Nemzeti Kulturális Alap Vizuális Kuratóriumának elnöke, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja. 1999-ben a Velencei Biennále, 2005-ben az Új-Delhi Triennálé magyar nemzeti biztosa és kurátora. Közel 200 kortárs művészetről szóló, könyvekben, katalógusokban, folyóiratokban megjelent tanulmány, elemzés, kritika szerzője. Kutatási területe: 20. századi és kortárs magyar, illetve nemzetközi képzőművészet, a közép-európai régió, Észak-Amerika, Skandinávia művészete, nőművészet, a természet és a kortárs művészet viszonya, testművészet, a szakralitás és a kortárs művészet kapcsolata, kortárs festészet és szobrászat, Fülep Lajos és a 19-20. század fordulójának művészetelmélete.

2007-ben a European Attitude kiállítás (Shanghai, Doland Museum of Modern Art) társkurátora, katalógus szövegének szerzője. 2013-ban „A lélek fénye” című kiállítás kurátora (Róma, Palazzo Falconieri). Fontosabb hazai kurátori munkák: „A szín önálló élete” (2002, társkurátor, Műcsarnok); Bukta Imre retrospektív kiállítása (2007, Debrecen, MODEM); „Istenem. Keresztény nézőpont a kortárs magyar képzőművészetben” (2011, Debrecen, MODEM). Fontosabb könyvei: „Janus félúton” (1999); „A heroikus ego lebontása” (2005); „Bukta Imre” (2008); „Lovas Ilona” (2009); „Dante pokla ma” (2022); „Fülep Lajos” (2024); „Barcsay” (2025).

👤
 Előadó: dr. habil. Sturcz János PhD művészettörténész

📅 Időpont: 2025. december 17. (szerda) 18:00

📍 Helyszín: Hegyvidék Galéria, 1126 Budapest, Királyhágó tér 10.

🎫Részvételi díj: 2000 Ft, hegyvidéki lakosoknak: 1000 Ft
Jegyek kaphatók a
https://hegyvidekgaleria.jegy.hu/ oldalon, valamint a Hegyvidék Galériában.
Az eseményekre érkezéskor a lakcímkártya vagy a Hegyvidék Kártya felmutatása kötelező!

📷 Képrészlet // Barcsay Jenő: Szentendre, 1960 k.; olaj, farost, 30 x 40 cm, Ferenczy Múzeumi Centrum, Szentendre

Ajánló


Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
becsült lejárati idő:
00:00

tétel a kosárban

összesen:


Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!