A Perform[ing] Poland projektje hét eredeti performance-t foglal magába, melyeket a Lengyelországban élő és alkotó művésznők új generációja – performerek, táncosok, színésznők, előadóművészek – talált ki és valósított meg. Mindegyik performance olyan problémákkal foglalkozik, amelyekkel leírhatjuk a bennünket körülvevő szociális tér változásainak jelen állapotát..
Nincs aktuális előadás
Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Utolsó előadás dátuma: 2023. június 10. szombat, 18:00
(scroll down for english) Az előadás a családon belüli erőszak történeteit dolgozza fel; a témában olvasott levelek, valamint a zaklatásokat átélt emberekkel való beszélgetések hatására született meg. Főként a bántalmazás áldozatainak segítő központjaiban tartott művészeti jellegű órákra támaszkodik, amelyeken többnyire nők és gyerekek vettek részt. „Lehetővé akarom tenni azoknak, akik nem tudnak felsikoltani önmagukért, hogy kezdjenek el beszélni. Beszélhessenek zaklatottságukról, tehetetlenségükről, a csend utáni vágyukról. Mindezt egymást követő cselekvések sorozataként dolgoztam ki – szövegtöredékekből, önfeltárulkozásokból, nyilvános kitörésekből, képekből.”
Az előadás időtartama: 45 perc (fotó: Tobiasz Papuczys)
PERFORMING POLAND
A Perform[ing] Poland projektje hét eredeti performance-t foglal magába, melyeket a Lengyelországban élő és alkotó művésznők új generációja – performerek, táncosok, színésznők, előadóművészek – talált ki és valósított meg.
Mindegyik performance olyan problémákkal foglalkozik, amelyekkel leírhatjuk a bennünket körülvevő szociális tér változásainak jelen állapotát, s amely még mindig nem kapta meg végleges formáját, ellenben úgy tűnik, mintha valami meghatározhatatlan, veszélyes irányba sodródna. Tudunk-e ismét a művészet nyelvével értékekről beszélni egy olyan korban, amikor a politika nyelve és a társalgási nyelv annyira jelentőségét vesztette, mint még soha?
Vajon a Szabadság, Méltóság és Szeretet csak a pontosan megkomponált „művészeti élmény” keretei közt találhatja meg a helyét? Vagy képes lesz újra beköltözni a szívünkbe, az otthonunkba, az utcáinkba, mint ahogy korábban tette?
A Perform[ing] Poland a Kereszteződések; Nők a performatív művészetekben elnevezésű program keretében jött létre, melynek szervezője Monika Wachowicz; a projektet a wrocławi Jerzy Grotowski Intézet indította el 2021/22-ben.
Acts
Performance by Aurora Lubos
The piece is based on real stories of domestic violence and was conceived in reaction to reading letters and talking to people who experienced harassment. It draws on artistic classes run in support centres for abuse victims, which are mostly women and children:
I want to enable those who cannot scream in their defence to start talking. So that they could speak about their entanglement, helplessness, their yearning for silence. I conceived it as a sequence of acts - fragments of texts, exits, dissolution, images.
Credits: Direction, choreography, stage design and performance: Aurora Lubos Music: Motion Trio-Stars Duration: 45 min
Biogramme Aurora Lubos - independent artist and activist associated with the contemporary dance scene in Gdańsk, Poland and Great Britain. Author of several powerful and original socially engaged solo performances and art installations. In her works she raised topics such as domestic violence, refugee crises and human rights. Her practice and creative process is based on gathering real stories and field work. Since 2000, she has been an actress at British Vincent Dance Theatre. Co-founder of the Arbuz Association, which works for people with refugee and migration experience. (photo: Tobiasz Papuczys)
Van a Bajza utca sarkán egy kis palota. A józsefvárosi Nagytemplom utcai bérházban pedig izgatott a készülődés. Pünkösdi Kató színinövendék a Csókos asszony címszerepét játssza. Ünneplik őt meg eljegyzését Dorozsmay Pista zeneszerzővel. A vőlegény azonban átmulatja az éjszakát, zálogba csapja a jegygyűrűket, és megszökik Rica Macával. A botrányos megcsalatás után érkezik Tarpataky báró, a híres mecénás. Katónak pedig dönteni kell: palota és gazdagság, csillogással kecsegtető siker vagy a szegényes bérházban eltöltött élet boldogságra vágyakozva. Zerkovitz Béla egyik legnépszerűbb, örökzöld, operettje csupa humor, szenvedély, szerelem, színház a békebeli Pestről, amikor olyan slágerek csendülnek fel többek között, mint az Asszonykám, adj egy kis kimenőt, az Éjjel az omnibusz tetején, a Gyere, te nímand, a Mi, muzsikus lelkek, valamint a műfaj és a darab emblematikus dala, a Van a Bajza utca sarkán... kezdetű sláger.
A „Popzene időgépben” koncepció mögött mindenki által ismert kortárs popsikerek és örökzöld popslágerek swingesített, jazzesített, doo-woposított, Motown-hangzású soulba ültetett feldolgozásai húzódnak meg. Egyszerű, de nagyszerű ötlet, ami tökéletesen működik.