Dukay Barnabás: árnyék mutatta idő (hangszeres motetta hegedűre és cselesztára) Bartók: Andante, BB 26b Lajtha: Szonatina hegedűre és zongorára, op. 13 Dohnányi: cisz-moll hegedű-zongora szonáta, op. 21 SZÜNET Janáček: Hegedű-zongora szonáta Grieg: 3. (c-moll) hegedű-zongora szonáta, op. 45
Ábrahám Márta (hegedű), Szokolay Balázs (zongora)
A fiatal Bartók 1900-as évek legelején írt, hegedűre és zongorára komponált darabjait néhány korabeli kritikus Brahms vagy Grieg hatása alatt álló műveknek tekintette. Azt már nem részletezték, hogy az ifjú szerzőre Brahms vagy Grieg gyakorolt-e erősebb hatást. Utóbbit egészen egyszerűen ellenőrizhetjük Ábrahám Márta és Szokolay Balázs koncertjén, melynek műsorát a gazdag duórepertoár kevésbé gyakran megszólaltatott remekműveiből állították össze. S hogy a norvég zeneszerző az érett Bartók számára is minta maradt, arra példa Grieg 3. szonátája, melynek mindegyik tételében ott lüktetnek hazája népzenéjének dallamai és ritmusai. Lajtha László Szonatinájának neobarokk hangvétele, Bachot idéző textúrája pedig „haladó szellemű közönség előtt mindig biztos sikerre számíthat” – vélekedett egykoron Kerntler Jenő zongoraművész és zenei szakíró. Ő természetesen még egy további feltétel jelenlétét is fontosnak tartotta: csakis „elsőrangú előadók” kezére bízná a művet. Például Ábrahám Mártára és Szokolay Balázsra.
Van a Bajza utca sarkán egy kis palota. A józsefvárosi Nagytemplom utcai bérházban pedig izgatott a készülődés. Pünkösdi Kató színinövendék a Csókos asszony címszerepét játssza. Ünneplik őt meg eljegyzését Dorozsmay Pista zeneszerzővel. A vőlegény azonban átmulatja az éjszakát, zálogba csapja a jegygyűrűket, és megszökik Rica Macával. A botrányos megcsalatás után érkezik Tarpataky báró, a híres mecénás. Katónak pedig dönteni kell: palota és gazdagság, csillogással kecsegtető siker vagy a szegényes bérházban eltöltött élet boldogságra vágyakozva. Zerkovitz Béla egyik legnépszerűbb, örökzöld, operettje csupa humor, szenvedély, szerelem, színház a békebeli Pestről, amikor olyan slágerek csendülnek fel többek között, mint az Asszonykám, adj egy kis kimenőt, az Éjjel az omnibusz tetején, a Gyere, te nímand, a Mi, muzsikus lelkek, valamint a műfaj és a darab emblematikus dala, a Van a Bajza utca sarkán... kezdetű sláger.
A Müpa-beli koncerten balladák és tempósabb dalok, a legnagyobb slágerek közül huszonnégy szám csendül fel, ahogy eddig még soha: akusztikus, kamarazenei átiratban, két vokalista, zongora, hegedű, cselló és fuvola kíséretével.