Az előadás az aradi tizenhárom vértanúról kíván megemlékezni egy 60 perces műsorban, melyben a tánc, mint kifejezőeszköz és az élő zene szolgálja a dramaturgiai szálat.
Nem történelmi vagy dokumentarista táncelőadásról van szó. Nem jelenít meg egyéni sorsokat, inkább az aradi vértanúk történetének tragikuma kerül fókuszba, és általában a kivégzés hátborzongató rettenete.
Az előadásban egy, közös sorsként jelenik meg a tizenhárom vértanú, illetve a velük történtek, személyükkel kapcsolatos események, amelyek az akasztás előtti pár napban történtek, történhettek.
A Tizenhárom főszereplője Haynau figurája, zenéje pedig különleges ötvözete a magyar és szerb népzenének, a kortárs zenének, és francia sanzonok is elhangzanak benne – például József Attila Miért legyek én tisztességes… kezdetű versének szövegével. A 14 férfi táncos mellett egy női szereplője van az előadásnak, az „Örök nő”: anya, lánytestvér, szerető.
A produkciót erős látványvilág jellemzi, hiszen a téma is megköveteli az intenzitást – a füst, szárazjég, a különleges fények mintegy aláhúzzák a jelenetek súlyát.
A különleges kortárs táncjáték a békéscsabai Tabán együttes, az Aradi Kamaraszínház és a szabadkai Juhász zenekar közös munkája.
Táncosok: Gazsi László, Szilágyi András, Győri Krisztián, Gál Zoltán, Nagy Márton, Baracsi Gergő, Horváth Dániel, Németh Antal (Aranysarkantyús Táncos), Balogh Dávid, Harmati Patrik, Szabados Tamás, Földesi Márton, Molnár Bálint
Haynau szerepében: Móricz Bence (Aranysarkantyús Táncos)
A Nő szerepében: Gál Nóra
Zene: Juhász zenekar (Juhász Gábor, Juhász Gyula, Dvoracsko Szebasztian, Vas Endre, Ölveczky Tamás, Barity Zorán, Cimber Ferenc)
Társrendező: Tapasztó Ernő
Rendező – Koreográfus: Farkas Tamás