2013. augusztus 29-én a dobos/zeneszerző Jack DeJohnette, a zongorista/zeneszerző Muhal Richard Abrams, a basszista/csellista Larry Gray, a több hangszeres zenész/zeneszerző Roscoe Mitchell és az ugyancsak több hangszeres zenész/zeneszerző Henry Threadgill a minden évben megrendezett “Made In Chicago” jazz fesztivál nyitónapján léptek fel együtt. A város öt legismertebb és legnépszerűbb nemzetközi jazz nagykövete ekkor állt össze először a Millenium parki Pritzker Pavilonban 10 000 néző előtt egy történelmi jelentőségű előadásra, amelyet lemezre is rögzítettek.
A koncerten játszott expresszív, szenvedélyesen kavargó darabok jól meghatározható inspiráció alapján születtek: Chicago történelmi zenei szcénája ihlette őket. Pályafutása során az öt jazzre éhes művész egy mindig létező jelenségből táplálkozott, amely az évtizedek alatt szemük láttára teljesedett ki, és mindvégig az ennek való megfelelés maradt céljuk, és vált szenvedélyük tárgyává.
Jack DeJohnette-nek, aki akkor töltötte be a 70-et, és nem sokkal korábban kapta meg a National Endowment for the Arts Jazz Master címet, a Chicago Jazz Festival rendezői írtak egy levelet, hogy szeretnének tisztelegni személye előtt. Felkérték egy fellépésre a 2013-as fesztiválon, a műsort és a zenésztársak kiválasztását pedig teljes mértékben rábízták.
“Tudtam, hogy ez egy nagyszerű lehetőség, hogy haza- és újra összehívjak mindenkit” – mondta Jack, visszaugorva az időben 1962-ig, amikor a dobos még első sorban zongorista volt, és Chicago déli részén, a Wilson Junior College-ben (most Kennedy-King College) tanult Roscoe Mitchell és Henry Threadgill osztálytársaként. “Minden héten volt egy szabadon felhasználható napunk” – emlékezett vissza Roscoe. “Jack mondta, hogy álljunk ilyenkor össze egy jam session-re. Minden ezzel kezdődött.”
A Made In Chicago lemez megjelenése ( 2015. január 24.) egybe esett az Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM) fennállásának 50. évfordulójával. Ezt a non-profit szervezetet Muhal Richard Abrams (az Experimental Band 1962-es alapítója), a zongorista Jodie Christian, a dobos Steve McCall és a zeneszerző Phil Cohran hívta életre. Az 1960-as, 70-es években az AACM-tagok a jazz különböző műfajainak legjelentősebb és leginnovatívabb képviselői közül kerültek ki, akik az avantgard jazz, a klasszikus és a világzene izgalmas keverékét játszották.
DeJohnette állandó tagja lett a Muhal fémjelezte Experimental Band-nek, és hamarosan a két barát, Roscoe és Henry is követte. A hétfő esti próbák a Lincoln Centerben zajlottak a 39. utcában. Később az Oakland Boulevardon nyílt egy hely, ahol a zenészek felléphettek és órákat adhattak.
Mindez vezetett végül a Made in Chicagóhoz, az első, közös, történelmi jelentőségű felvételhez, egy hat szerzeményből álló zenei varázsszőnyeghez, amelyet öt legenda, Jack DeJohnette, Muhal Richard Abrams, Larry Gray, Roscoe Mitchell és Henry Threadgill szőtt egy sokoldalú, összetett előadással. Amely egyben fantasztikus lehetőséget is nyújtott bemutatni, mit is jelent az improvizáció művészete.
Az együttes a jövőben kvartettként turnézik majd DeJohnette, Muhal, Roscoe és Larry Gray felállásban.