Kedves Színházbarátok!
Mi van akkor, ha egy tanár játékos kísérletbe kezd diákjaival és lépésről lépésre bevezeti őket az autokrácia útvesztőjébe?
A fiatalok saját bőrükön tapasztalják meg milyen könnyen válhatnak a szélsőséges, uniformizált, ideológikus gondolkodás rabjává. A projekt-hét véget ér, de a Hullám folytatódik.
A Bárka Színház ifjúsági színházi sorozatának legújabb előadása ismét olyan témával foglalkozik, amelyik rendkívül aktuális ma – nem csak Magyarországon – sajnos. A Tasnádi István-Vidovszky György alkotópáros ezúttal egy több mint negyven évvel ezelőtt Amerikában megtörtént iskolai kísérlet alapján kezdett el dolgozni.
Ron Jones egy átlagos történelemtanár volt. Diákjai egy egyszerűnek tűnő kérdést tettek fel neki. Hogy lehetséges, hogy az átlagos németek a második világháborút követően azt állították: nem tudtak a tömegmészárlásokról? Jones egy kéthetesre tervezett kísérletbe kezdett: kézzelfogható és „interaktív” példákkal támasztotta alá, hogy milyen erős is tud lenni a közösség összetartó ereje, így hozott létre egy diktatúrán alapuló közösséget az osztályában. A mozgalomnak a Harmadik Hullám nevet adta.
Legnagyobb megdöbbenésére a diákok néhány nap alatt feladták önmagukat, egymást kezdték megfigyelni, és terrorizálták a “fegyelmezetleneket”.
Jones, mint vezető, kezdte a valóságérzetét elveszteni, így véget kellett vetni az egésznek. Egy gyűlést hívott össze, ahol közölte a diákokkal, hogy egy kísérlet áldozatai lettek, hogy ostobán “feladták a szabadságukat, a fegyelemért és a felsőbbrendűségért.”
Az előadás a mai Magyarország közegébe helyezi a kísérlet résztvevőit, azt a folyamatot hangsúlyozva, hogy milyen könnyen válhatunk különböző társadalmi, gazdasági és politikai okok és érdekek miatt szélsőséges, uniformizált, ideologikus gondolkodás rabjává.
Közreműködnek a Keleti István Művészeti Iskola színészképzésének hallgatói.